Filmmanuskriptskrivning er en konkurransedyktig handel. Hvis du vil skille deg selv som journalist prize-vinnende du trenger for å mestre organisatoriske ferdigheter, ta kreative risiko og lære hvordan man best å presentere den endelige produktet. For håper langrennsløper, Tom Lazarus' bok, er "Secrets of Film Writing" en av beste. En eksepsjonell langrennsløper med fem produsert screenplays Lazarus utviklet denne boken for begynnelsen forfattere som er registrert i hans klasser ved UCLA.
Denne artikkelen undersøker noen av de mange teknikkene som er skissert i "Secrets of Film Writing", og gir eksempler på screenwriters som lyktes med Tom Lazarus' retningslinjer.
ORGANISASJONEN ER NØKKELEN
Master organisasjon, og du er nærmere å produsere et fantastisk manus, ikke en middelmådig. Spør deg selv disse spørsmålene:
1) Manuset har en klar begynnelse, midten og slutt?
2) Historien drift aimlessly eller does den lage sitt punkt vellykket?
Disse kan virke som grunnleggende spørsmål, men mange screenwriters gripe med organisatoriske problemer.
Lasarus løser dette problemet i sin bok; Han anbefaler forfattere bruker én av fire organisatoriske metoder for å sikre at deres screenplays flyter jevnt: disposisjoner, behandlinger, kartotekkort og scene lister. Alle fire av disse verktøyene er like effektivt. Forfattere trenger å være diskré til å bestemme hvilke organisatoriske krykke som best passer deres behov.
Skriftlig manus for Hollywood filmen "Stigmata" valgte Lazarus å bruke en scene-liste for organisatoriske støtte siden han allerede hadde bestemt ideer om kronologi og handling detaljene i sin historie. Til forfattere som har vanskelig organisering og foretrekker en annen metode, Lazarus sier, "gå for det, fordi ingen kommer til å se den. Det er en prosess. Det er ingen feil vei."
GJØRE DET INTERESSANT
Skriving er en prosess. Stor screenwriters ta kreative risiko. Uten en interessant historie blir selv de mest organisert manus unmarketable. Målet bør aldri være å kopiere en annen forfatter stil; i stedet utøve din egen fantasi og eksperimentere med forskjellige måter å gnist din historie.
Når Warner Brothers hyret Tim McCanlies å tilpasse Ted Hughes' berømte engelske romanen «The Iron Man» for skjermen, kjempet han med om han bør forbli tro mot Hughes' syn eller utvikle en ny historie som er løst basert på den originale boken hendelser. McCanlies valgte å gjøre noe risikabelt og vill kreative; Han Americanized "Iron Man" ved å angi historien i 1950-årene under den kalde krigen terroren og omdøpt den "Jern Giant." Hans Kalkulert risiko viste seg å være verdt. Amerikansk målgrupper relatert til filmen og verdsatt sin undersøkelse av et uvanlig tidspunkt i deres nasjonens historie. Også, engelsk målgrupper omfavnet "The jern Giant" til tross for sin variasjon fra den opprinnelige engelsk teksten og tildelt det 2000 BAFTA Award for beste spillefilmer.
McCanlies' suksess gir en verdifull lærdom: Når du risikerer ingenting, får du ingenting. McCanlies, Lazarus og andre vellykket screenwriters embroil seg i sjanser, skrive kreativt, eksperimentere med forskjellige ideer og heve sine tegn, innsatser.
SENDE SKRIPTET SOM EN PROFF
En gang du har skrevet en interessant, velorganisert manus må du sende inn skriptet pent og i henhold til studio standarder. Lasarus advarer hans UCLA studenter om flere tekniske feil i skript presentasjon som irritere studio lesere. Følg disse retningslinjene:
1) En funksjon lengde manus bør være lenger enn 95 sider og kortere enn 125 sider når du sender inn for studio vurdering.
2) Ikke Inkluder et sammendrag eller tegnet biografier med skriptet som det gir studio leserne en unnskyldning for ikke å gå gjennom hele manus.
3) Ikke sette scenen tall i skriptet før den er solgt. Dette er en regel av spillet; leserne finne scenen tall forstyrrende, og bruke dem som en unnskyldning for å dub et manus "amatør" og uverdig av videre vurdering.
4) Studio leserne foretrekke å motta skript bundet med sirkulær metall splitter. Ved hjelp av mapper og dokumentordnere hog kontorlokaler og lærlinger kan forkaste skript utilsiktet under spring cleaning.
5) Til slutt, bruk en av mange filmmanuskriptskrivning programmer for å hjelpe formatet skript, for eksempel film Magic langrennsløper, endelig utkast eller skriptveiviseren. Du kan finne rabatterte tilbud på MasterFreelancer.com (http://www.MasterFreelancer.com), StoryScribe.com (http://www.StoryScribe.com) og Wizards4Word.com (http://www.wizards4word.com).
Kontroller at du korrekturlese skriptet flere ganger før du sender et skript for Hollywood gjennomgang. Opptatt studio leserne ikke vil lese screenplays riddled med grunnleggende feil som forvirrende "det er" med "sitt" og ved hjelp av "er" når du mener "vår". Bruke et program som stil Writer (finnes på http://www.StyleWriter-USA.com) for å rette på slike pinlig grammatiske feil. Når du er klar til å sende skriptet, kan du hente en Hollywood Creative katalog (finnes på http://www.storyscribe.com/mgbooks.html) for å finne markeder for skriptet.
TENK SUKSESS OG BLI EN SUKSESS
Husk å ta risiko med plot og karakter utvikling, og følg studio standarder for skriptet innsendinger. Studere ressurser som "Secrets of Film Writing" av Tom Lazarus, kan "Hvordan ikke å skrive et manus" av Denny Martin Flinn, "Crafty Screenwriting" av Alex Epstein og "Alternativ tekstskriving" ved Ken Dancyger og Jeff Rush være nyttig for håper forfattere. Å utvikle sterke skriveferdigheter tar tid, en vilje til å lære og utholdenhet. Skribenter som konstant å forbedre sine ferdigheter og eksperimentere med nye ideer vil lykkes.
No comments:
Post a Comment