Uten nedrakkende arbeid og bidrag av Syd Field til kunst filmmanuskriptskrivning, er det på tide mange screenwriters flyttet.
Syd Field ga oss plot punkt - en klar definisjon av hva var tidligere kjent som "twist" - så vel som andre begreper som "klemme" og midtpunkt. Hans arbeid er fortsatt et verdifullt startpunkt innen filmmanuskriptskrivning.
Syd Field midtpunkt analyse flyttet oss mot fire act struktur, som er godt etablert i mange kulturer, mens vestlig kultur fremdeles har en tendens til å bo på tre handlinger.
Det virker som om Syd Field hadde noen problemer med overar, en av dem er at inkludering av midten av punkt, og dermed fire handle strukturen ikke passer godt med alle historiene – hans forsøk på nypositivistiske resulterte i en følgeskader mangel på broadness og dermed større kritisk analyse som en mal.
Hollywood har implisitt akseptert fire handle struktur – de fleste filmer har nå en høy punktet halvveis – vanligvis en katastrofal hendelse for protagonist. Motstand mot fire act struktur er sannsynligvis et resultat av vår teatralsk arv.
Men flyttet lys årene fremover i forhold til strukturen er helten sin reise.
Ironisk nok, Campbell publisert Hero with a Thousand Faces før Syd Field publisert sitt arbeid. Vogler skrev en lett å lese oppdatering i 1992 (The Writer's Journey). The Hero reise er en godt etablert antropologiske analyse av historier på tvers av kulturer.
Avhengig av tolkningen var det 17, 18 eller 19 stadier til helten sin reise. Men en moderne, detaljert analyse avslører minst 106.
Det er noen avvisning av the Hero reise som en universell mal først og fremst fordi archetypes (Mentor, figur Shifter, terskel Guardians osv) refererer til Quest, Fable, fantastisk et al sjangere. Dette er imidlertid en misforståelse som en muntlig og tolkning fører til klassikere som Midnight Cowboy og Få Carter, den opprinnelige Michael Caine klassiske.
Til slutt, den Hero reise er en mye mer omfattende studie av Story struktur enn Syd Field analyse – og story struktur er den mest grunnleggende og kritiske ferdigheter screenwriters trenger å eie.
Andre teoretikere, for eksempel McKee i historien er ikke som struktur orientert, men deres innspill når diskutere strukturen, er også veiledende til det er viktig. For eksempel sier med rette McKee at filmmanuskriptskrivning prosessen bør innebære et trinn-omriss, behandling og deretter et ord på papir første utkast.
Tingen som holdt oss tilbake var denne ideen at en mal måtte være fleksibel, som gjorde forstand Hvis denne malen hadde å forklare mange historier. Men en konseptuell leap er forståelsen som detaljert maler, noe som kan forklare ikke hver stort antall historier, samlet, kan være mer nyttig verktøy.
Videre, mens Syd Field analyse venstre langrennsløper med yawning tomrom - behovet for å fylle 30 til 60 sider – detaljert maler løse dette problemet.
Mens Syd Field hadde problemer med fire handlinger, er vi nå spiller med historien strukturer med potensielt 150 handlinger. Dette er et naturlig resultat av analysere sekvenser i motsetning til handlinger.
Det er som å sammenligne dagens vitenskapelige analyser til midt i alderen analyser ved hjelp av brann, vann, jord og Air.
Som konklusjon, er det på tide screenwriters gått utover Syd Field.
En detaljert Hero reise analyse og relaterte story struktur maler kan finnes på http://www.managing-creativity.com/
Du kan også motta et vanlig, gratis nyhetsbrev ved å skrive inn e-postadressen din på dette området.
Kal Bishop, MBA
No comments:
Post a Comment