Mitt navn er Ann, og jeg er en geek grammatikk. Der det er ute, og jeg er lettet over. Dette at mine skrifter er perfekt og konsekvent overholder grammatiske regler? Pokker, Nei. Det betyr at jeg tilbringe timer perseverating om seriell komma, partisipp i dangling, og føler du deg skyldig hvis jeg ender en setning med preposisjon. Jeg bekymre deg uendelige om hva jeg kaller PowerPointification of America (dvs., trenden mot skrive korte biter av informasjon i punkter - som, forresten, er hva selger). Jeg kan ikke få meg til å bruke forkortelser i e-post eller direktemeldinger. Jeg bruker ikke uttrykksikoner. Jeg kan ikke hjelpe den. For bedre eller verre er jeg en word-nerd.
I min verden teknisk litteratur, få jeg betalt for å tenke på disse tingene. Jeg må holde deg på toppen av instruksjonssøster designtrender, skrive som passer min målgruppe i stedet for meg selv, og sikre at mitt eksemplar er feilfrie både teknisk og grammatisk. Jeg må ofte, sjekke mitt ego på døren, og i samsvar med skrivestiler som jeg ikke er enig. hvorfor? Jeg må ta mine kunder. Det er min jobb. Det er ganger i livet, når vi alle må følge og overholde reglene som vi ikke liker. Noen ganger, men må du bare å stå opp for det du mener. For meg er det sterkt holdt troen på at utropstegnet er en farlig grammatikk verktøy som bør brukes med måte og med varsomhet.
Hvorfor kan jeg velge på utropstegnet? Jeg har lagt merke til en trend de siste årene, og som samsvarer med den økende populariteten til e-post og direktemeldinger. Det er spredning av utropstegnet. Jeg ser så mye Web kopi med flere utropstegn (f.eks, "dette produktet er best i alle widgetdom!") eller en hel side med Web-kopi der hver setning som slutter med et utropstegn. Dette gjør meg føler at noen er roping på meg. Det vondt"" virtuelle ørene. Og ærlig, hvis du bruker utropstegnet for mye, du er som gutt som gråt ulv. Hvem kommer til å tro du Hvis du alltid er roping for å få oppmerksomhet?
Hva er en newbie copywriter eller småbedrifter eieren som ikke har råd til å betale en profesjonell copywriter for å gjøre om utropstegn pointitis? Følg disse enkle retningslinjene:
Begrense din Web kopi utropstegn til en per side. Ja, jeg vet du elsker produktet deres, men husk, det er stor eleganse i enkel, ren kopi.
Lese og revidere din kopi og deretter lese og revidere... igjen og igjen. Hvis du lider av utropstegn pointitis, spør deg selv, "Er det adjektiver jeg kan bruke som ville mer presist illustrerer poenget i stedet for å bruke utropstegn?" Husk synonymordboken er din venn. Du kan bruke fargerike adjektiver. Variere dem hele kopi, men ikke bruk et ord med mindre du er helt sikker på sin mening.
Ikke noen gang Bruk flere utropstegn! Det er et tegn på umodne skriving. Når er et utropstegn riktig? Bruke den til å formidle ekstreme følelser eller som en kommando (f.eks, "Stopp!" Jeg yelled, som min bror hurled meg i bassenget.)
Fremdeles stakk? Det er helt greit. Vi små bedrifter er ikke forventet å vite alt. Sjansene er det er en annen bedriftsleiar der ute som elsker å skrive killer Kopier. Hvis du har andre du stoler lese arbeidet ditt. Gjør det til en vane å sjekke ut Skrivestilene av personer og selskaper du beundre. Finne websider med utropstegn pointitis og tenke på hvordan du ville forbedre dem. Og alltid huske, den vakre tingen om webområder og bloggen din er at du kan endre innholdet når som helst.
Hovedpoenget er at velskrevet kopiere skildrer en profesjonell og polert bilde. Er din markedsføring kopi opp snuff?
Copyright 2005, Ann Zuccardy, alle rettigheter forbeholdt.
No comments:
Post a Comment