En av de første viktige erfaringene journalist lærer er at skriver er en prosess, en serie trinn som tar en idé fra konsept til fullført arbeid. Dette er sant om arbeidet er en artikkel, et dikt, en rapport, en novelle eller en bok. Forstå denne prosessen-- og rollen som journalist spiller i det--er avgjørende for deres suksess.
En av de viktigste trinnene i denne prosessen er å lære å se objektivt på ens eget arbeid. Å fokusere på den hensikt meldingen og sikre at den blir levert riktig. Mens det kan virke tydelig nok, som arbeidet skrider frem, kan det bli uklart. Som den gamle sangen går, har"jeg så mye å si; men ordene få på min måte." For å avklare som 'blurring' effekt, er det avgjørende å være i stand til å redigere ditt eget arbeid. Men hvordan en skribent redigere eget arbeid? Prosessen kan variere avhengig av forfatteren, men det finnes seks trinnene som er integrert til redigering.
1) FULLFØRT UTKASTET
Nybegynner forfattere bør ikke forsøke å redigere som de skriver. Selv erfarne skribenter som lærer å smoothe over kopien som de går, vet dette ikke redigering og må vente på at separat trinn senere. Det viktigste punktet på et første utkast er å få bare tanken på papir, i hvilken måte som er behagelig for forfatteren. En disposisjon er nyttig og kan tjene som rough draft for mindre prosjekter. Men hvis dette formatet synes også begrensende, bare skrive ut det første utkastet, forstå det er bare den første go-around.
2) GANGE UNNA
Selv om det er bare for en lang nok periode av tid til å få et glass vann. Med lengre prosjekter, kan du prøve å forlenge tiden til noen dager eller uker. Dette trinnet kan forfatteren å få perspektiv ved å "gå tilbake". Det meste, det gir skribent-tid for emnet som bosatte seg i deres sinn, pluss det gir dem tid til mentalt SKIFT gears fra skribent til editor.
3) VURDERE OBJEKTIVT
Mens du leser over kopien, må forfatteren lære å vise den som leser. En bør være verken altfor kritisk, eller altfor knyttet til visse pet setninger eller side kommentarer, men du kan bare lese det som om lesing det for første gang. Når ferdig Oppriktig, vil dette gjøre feil, feil eller klosset poeng mer til syne.
4) VÆRE BRUTAL
Dette er det vanskeligste trinnet, særlig for unge eller usikker forfatter. Pokker, det er tøft for pros. tror av klassiske bildet av en editor--fra de gamle Superman tegneseriene, for eksempel wielding hans rødt blekk penn med blomstre, bare interessert i fakta. Spesielt når du skriver artikler eller i virksomheten, er dette din beste allierte. Med dette bildet i tankene, virkelig se på hva som er nødvendig for å gjøre en logisk progresjon. Én Trikset er å sette deg under en kunstig word-begrensning. Ingenting hjelper Mixhell unødvendige bedre enn en bestemt ord-grense.
5) KLAR, KONSIS, KLAR
Disse er "3-C's" av god skriftlig. Mens hver forfatter har sin egen måte å uttrykke seg selv (og, når det gjelder fiction, mer latitude er akseptabelt), er disse tre poeng en integrert del av alle suksessfull.
SKARP - en frisk eller meningsfylte synspunkt. Ta et standpunkt. Formålet med skriving er å si noe--så si det!
KONSIS - ikke vandre fra punktet. I alle fall relatert ikke uten en grunn som direkte til den opprinnelige ideen.
Fjern - gjøre en jevn progresjon fra begynnelse til slutt. Ikke la store hull i progresjon.
Om en rapport, en roman, et essay eller en artikkel--selv i poesi eller sang--regelen denne. Når du redigerer, må en skribent spørre seg selv hvis arbeidet lykkes i disse tre områdene. Hvis ikke, hvorfor? Analysere når og der det spredt, selv om det betyr at arbeide seg bakover til begynnelsen.
6) PERSONLIGE SVAKHET
Akkurat som en utøver må lære å være klar over noen fysiske svakhet og kompensere for det, så en skribent må familiarze seg med sine egne dårlige vaner eller tendenser. Et klassisk eksempel er når en ung skribent masker deres usikkerhet med en florere av fancy ord. Men hver forfatter har sine egne feil og må lære å beskytte mot sikkerhetstrusler. For eksempel, da jeg var ung, hadde jeg en ubehagelig vane med å bruke minst tre adjektiver når jeg beskrevet noe. Til slutt så jeg dette som det var, og lærte å velge det aller beste adjektivet og forplikte seg til det irriterende feilen. Det var vanskelig å se denne vane som en feil. Men det gjorde meg en sterkere skribent.
Og det er hele hensikten med lære å redigere ens eget arbeid: å vokse og styrke som en skribent.--mo
No comments:
Post a Comment