Under en karriere som strekker seg tjuefem år med romanen, film og TV-arbeid, jeg har to store verktøy mest verdifulle: yogic "chakra" for karakterisering og Joseph Campbell modell av den Hero reise for tomten struktur.
Disse er ikke tilfeldig valg, og heller ikke var de valgt på grunn av de mange intelligent og gjennomtenkt essayene om deres forhold til vellykket film eller verden myte.
Men de er viktige fordi de oppretter en tilkobling mellom den indre verden av forfatteren, og den ytre verden av ferdig arbeidet – og leseren.
En tomten struktur er ingenting mer enn et verktøy for å organisere hendelser i timelige rekkefølge. Mens det er flere slike strukturer enn det er profesjonelle skribenter, få av dem møtes hva tusenvis av studentene vurdere en kritisk test: er de faktisk lett å bruke og anvende? Et enkelt verktøy, men er begrenset, kan være større bruk enn et komplisert verktøy som krever år å mestre. Husk: vil du oppnå ekte kvalitet i å skrive bare ved å takle grunnleggende.
The Hero reise, trukket ut fra tusenvis av år med verden mytologi har fordelen av faktisk mimicking banen til selve livet. "Tre act strukturen" ikke. Tross alt er ikke... livet delt inn i tre, eller fem eller åtte handlinger. Slike avdelinger kan være nyttige verktøy, men de bør aldri forveksles med en slags "sannhet" om eksistens. Noter denne tolkningen (det finnes andre) av trinnene i den Hero reise til sammenligning, og for å forklare dem, vil vi se på den første Star Wars-filmen, "Episode IV, en New Hope":
1) Hero konfrontert med en utfordring. "Kommer med meg, Luke, lære måter av styrken." Dette er ganske tydelig, rett? Det må være en utfordring eller en beckoning eller tegnet vil ikke begynne å endre – og alle great skriving er om endringen.
2) Hero først avviser utfordringen: Jeg lovet onkel Owen jeg ville fungere på fuktighet evaporators. " En virkelig utfordring, en som kan provosere reell endring, vil være skremmende og spennende. Et tegn har vanligvis noen reservasjoner.
3) Hero tar utfordringen. Lukes tante og onkel er drept, frigjøre ham fra hans Ed. Hvis tegnet ikke tar imot utfordringen, det er ingen historie, med mindre det er historien om konsekvensene av å ikke akseptere ansvaret.
4) Veien av forsøk. Reise i ørkenen byen og kantine, få på romskip av Han reiser, reise til andre planeter, etc. Dette er delen hvor steder og rekkefølgen kommuniserer. Tegnet reiser, lærer, utfører handlinger som tvinger inter-action med miljøet og miljø svarer positivt eller negativt, med større og større innsatser som historien går videre.
5) Å få allierte og krefter. Luke møter Han Solo og Chewbacca, og Obi-Wan, og Princess Leia. Han lærer av styrken og bruken av lys sabler, og hvordan å fly og bekjempe og redde princesses. Hvis tegnet ikke har å vokse for å løse problemet, kan du har valgt et galt problemet eller tegn!
6) Første konfrontasjon med onde og nederlag. Obi-Wan er død. Eller muligens katastrofale angrep på den dødsstjernen. En er privat og emosjonelle, den andre spektakulære og fysisk.
7) Dark Night av sjelen. Øyeblikk av største svakhet. Luke begynner å tro han ikke kan vinne, og alt han elsker vil dø.
8) Spranget tro. "Trust dine følelser, Luke." Spranget tro er alltid tro på en av tre ting: tro på selvtillit, tro på din følgesvenner eller tro på en høyere makt. I "Star-Wars" er det alle tre! Dette kan være den eneste gangen i historien til kino at dette var sant, og bidrar til å forklare hvorfor George Lucas er en billionaire.
9) Konfrontere onde — seirende. Den dødsstjernen blåser opp.
10) Student blir læreren. Luke presenteres med medaljer, som etablere ham som en rollemodell.
###
Punktene ovenfor ti er ikke noen cookie-cutter mønster. De er kombinert verden visdom om banen til livet selv, og prosessen vi gå gjennom å oppnå enhver verdig mål. Det vil være frykt. Det vil være nederlag. Vi trenger å få nye ferdigheter og venner og partnere. Vi må være tydelig på våre aksept av mål og ansvar. Vi må ha tro. Og til slutt, hvis vi har kjempet, og har lært, og ofret og flyttet gjennom vår frykt... vi lære og vokse og lykkes. Og deretter vi lære andre. Dette er mønsteret for livet, og helst du organisere informasjon og hendelser i et mønster som selv vaguely minner om dette, menneskelige nervesystemet, verdensomspennende, vil gjenkjenne det som historien.
Det er ikke noen slags kur-alle for dårlig historien tellers. Er disse ti trinn er noe som er analogt med tastene eighty-åtte av et piano. Forstå følelsesmessige og livet betydningen av hvert trinn, og deretter "spille dem" når din utviklet instinkter dikterer. Gjør din egen type musikk. Mønsteret har arbeidet om tredve tusen år. Det vil fungere for deg, også.
No comments:
Post a Comment