Saturday, December 29, 2012

Gjøre det enkelt... Gjøre den aktiv

Din jobb som copywriter er å overbevise din prospektet--av noe. Hvis du vil gjøre dette, må du gjøre ditt eksemplar lett å lese. Og den enkleste måten å oppnå dette er å skrive et kort avsnitt som inneholder korte setninger.


Men det er mer til å ha din kopi "føle lett" enn lengden av setningen. Ordene du bruker, og rekkefølgen du bruker dem – kan ha en stor innvirkning på hvordan effektivt din kopi "gjør salg."


Sound kjent? Dette er enda en annen måte å understreke betydningen av å skrive i en conversational tone. Og nøkkelen til en conversational tone? Skriv i "active voice" i stedet for "passive voice." (Ikke la disse vilkårene kaste deg hvis du ikke er kjent med dem. Du vil forstå dem klart i et øyeblikk.)


Når du chatter med venner, gjør du så nesten utelukkende i active voice. Det vil si at sette du person eller ting som utfører handlinger på begynnelsen av setningen. Du sier, "Barry Bonds treffer homerun" i stedet for "homerun ble truffet av Barry Bonds."


Du vil bruke active voice mesteparten av tiden av to grunner. Først, det er måten som vi snakker. Det er conversational. Det er naturlig, og det er mer overbevisende. Andre, aktive stemme gjør det livelier setninger. Det er mye lettere å forestille seg obligasjoner clobbering en ball ut i McCovey Cove. (OK, jeg innrømmer det. Jeg er en Giants fan.) Du kan se ham gjøre det i tankene dine. Med de riktige ordene som er pakket rundt setningen, kan du bare om høre mengden roar.


La oss se på en annen setning som er skrevet i passiv form: "vase ble knust av katten." Når du leser dette, det første bildet (Hvis noen) som kommer til hjernen er av en vase, hele og ubrutt, kanskje sitter på en bokhylle. Bare på slutten av setningen betyr katten kommer inn i bildet... og bare etter at du har lært at vase ble brutt. Gjør det virke som katten er nesten uskyldig ansvarsområder, ikke sant? (Vel, det er kattene for deg.)


Her er et annet eksempel: "Mens du besøker Kina, en helt ny idé i kosttilskudd ble oppdaget av Dr. Smith." Når du leser som, føles det som Dr. Smith ble bare passivt stående rundt når han ved et uhell bumped i tillegget. Det ville være mye sterkere å si, "Dr. Smith oppdaget en helt ny idé i kosttilskudd besøkte Kina." Nå, du kan nesten forestille ham snakke med herbalists, plukke planter ved siden av den kinesiske mur, og... Vel, du tar poenget.


Det finnes unntak til denne regelen, selvfølgelig. Men hvis du ønsker å styrke dine setninger... og være mer overbevisende... eliminere passive stemme fra din endelige kopi. Sette personen som utfører handlinger på begynnelsen av setningen, før verbet.


Men ikke prøv å eliminere passive stemme mens du skriver. La dine ideer flyter ut naturlig. Få dem på papiret først. Deretter angripe din kopi med et godt øye. Slash passive stemme ut når du er ferdig med første utkast, under din revisjon. Forvise passive voice... og gjør at salg!


Reprinted from American Writers & kunstnere instituttets ukentlig e-zine, "The Golden tråd"

No comments:

Post a Comment