Det er fristende når du starter som frilanser vil ta tildeling som kommer. Men er det en god idé? Bør du oppsøke arbeid i alle typer nisjene? Eller bør du har spesialisert deg?
Vi spurte AWAI, styremedlem Bob Bly, for sine tanker. Her er det han hadde å si...
"Det er veldig viktige grunner til å bli ekspert som copywriter, grafisk designer, eller reise skribent... Etter at du har blitt etablert i din karriere.
"Som en ekspert, du er en ekspert. Du trenger ikke å bruke så mye tid på å undersøke ditt Produktområde som du gjør hvis nisje er helt nytt for deg. Du har en mer robust "swipe-fil." Skrive- eller utforme er enklere-- og du klarer å fullføre oppgaver mye raskere.
"Som en ekspert, du utvikle et rykte blant potensielle klienter som en ekspert som utvikler perfekt pakke hver gang... en frilanser som er på gang og kunnskapsrik.
"Og, som en ekspert, du kommandoen mer penger enn en generalist. Mens det kan virke som du begrense salgsmulighetene ved spesialisering, er realiteten at du har mindre problemer med å få god betalende tildelinger. Det er det samme prinsippet som lar brain kirurger å lade mer enn internists.
"Men, som jeg sa, dette er etter at du har blitt etablert.
"Kastet et stort nett når du starter. Du skal imidlertid ikke ta bare 'alt som kommer." Hvis du gjør det, vil arbeidet vise det. I stedet, vedta en 'bred-spesialisering' tilnærming.
"Begynner ved å skrive ned 10 ting du er lidenskapelig om. Og jeg er alvorlig. Skriv dem ned. Får aksjemarkedet ditt hjerte pounding? Er du stadig rådgivning venner om alternative helse? Er du en narkoman informasjon? I så fall må du legge til disse potensielle spesialiteter i listen.
"Ikke Begrens deg til business emner. Hva er dine hobbyer og interesser for fritid? Er du en rabiat fisker? Har du elsker å lese? Er du en fanatical quilter? Se nøye på livet ditt og hva du velger å gjøre på fritiden. Det er ingen bedre områder å spesialisere seg i enn de som opphisse du. Du skriver eller utforme passionately om ting du liker.
"Har du jobbet på jobben eller i den samme industrien i 10, 20 eller 30 år? Som kvalifiserer deg som en ekspert! En av mine studenter var en schoolteacher i 28 år. Jeg fortalte henne å se på markedsføring pedagogisk forsyninger--som hun gjorde ganske vellykket.
"Men ikke gjør en feil at mange nye frilansere gjøre og begrense deg selv utelukkende til disse områdene. Være åpen for nye ting som høres interessant. Jeg vet en copywriter som har spesialisert seg på helse, datamaskiner og investere. Han nærmet meg gjøre noen eiendomsmegling skriving, som han aldri hadde gjort. Han prøvde det og elsket den. Og kan gjøre en fremragende mengde penger gjør det!
"Hvis du er en reise writer, vedta samme bred-spesialisering tilnærming. Utvikle en liste over 10 til 15 byer eller reise aktiviteter du nyte. Dette vil være grunnlaget for job-seek-listen. Først, men jeg ikke anbefaler deg å spesialisere seg i bestemte typer reiseartikler (mål, spesielle interesser, side-tur og lignende).
"Ved å innta denne bred-spesialisering tilnærming, du er ikke helt en generalist. Men av samme token, du ikke har etablert deg selv som en ekspert ennå--tilnærming som til slutt vil bevege deg til et høyere område som inntekt.
"Vil du oppdage at finere fokusert spesialisering vil skje nesten automatisk i løpet av et år eller to. Du kan ha startet på arbeider i 10 områder, men la oss si din siste seks ut av åtte tildelinger var alle for investering nyhetsbrev. Gjett hva? Du er en investering nyhetsbrev-ekspert. Hvis du har hatt 13 øko-turisme-artikler som er akseptert over det siste året, er du en ekspert i øko-turisme!
"Bred spesialisering er en effektiv måte å bygge opp ferdighetene du lærer som en grafisk designer, copywriter eller reise writer. Men husk å spesialisere seg i områder som opphisse og intrigering du. Din lidenskap vil skinne igjennom... din arbeid vil gnisten med din entusiasme... vil du kunne utvikle sterke pakker som selger hver gang. Og du vil få et rykte som en topp frilanser i feltet.
Reprinted from American Writers & kunstnere instituttets ukentlig e-zine, "The Golden tråd"
No comments:
Post a Comment