Mange forfattere si det: "Jeg ikke lese når jeg skriver". De tror det vil forurense deres stemme, som uansett stil de leser vil noe seep i sitt arbeid, og det vil ikke være deres. Det er bare et problem hvis du skriver en 21st century urban romantikk og siste natts lesing av stolthet og fordom har du å gjøre tegnene høres ut som de er i en engelsk salongen og ikke en Miami nattklubb!
Faktisk, hvis du ikke leser mens du arbeider på boken din, er du mangler ut på mange måter du kan lære fra forfattere siste og presentere som har jobbet med de samme problemene du sliter med. Jeg hørt gang at hvis en forfatter er fast eller har writer's block, det er fordi han eller hun ikke har gjort sine lekser, og for en skribent lekser leser. Men hvordan vet du hva som skal leses og hvor å gjøre bruk av den? Her er 4 enkle tips for å få mest mulig ut av din lesing.
Identifisere strategier/teknikker du bruker i adresseboken
Ta ut boken din disposisjon (notater eller uansett sider du har skrevet så langt) og markere writer's verktøy du bruker. Nå kan du ikke se dem som verktøy. For eksempel, din karakter sitter i en bil og hun har et minne på en bilulykke som skjedde da hun var liten og du fortelle historien om ulykken. Det er en flashback. Kanskje du brukte interne dialog, kanskje du forteller romanen i 2nd personen stemmen eller hele boken er historiske fiction så få innstillingen riktig er avgjørende. Når du har identifisert din viktigste verktøy, spør deg selv: "hva verktøyet jeg vil bidra med mest?" Da...
Finne bøker der forfatteren har brukt en lignende teknikk
Noen ganger vil høyre boken komme til deg automatisk. Skrive i den 2nd personen stemmen? Deretter Jay Mcinerney Bright Lights, Big City kommer til hjernen. Det er et godt eksempel på en strategi som er svært vanskelig å trekke av. Jeg ville definitivt vil lese det hvis jeg ønsket å være så effektiv som han var med romanen. Great eksempler på historiske fiction er kjent verden av Edward P. Jones, og noe av Toni Morrison. Når jeg var lære å bruke flashbacks effektivt i min Roman leser jeg Pat Conroy The Prince tidevann og The Likfølgets benk ved Susan Dodd. Ideelt som skribent du leser omfattende og bøkene som kommer til hjernen for deg vil være de du har allerede hatt og vet godt. Hvis du trenger noen ideer kan du prøve å henvise til en samling som boken begjær av Nancy Pearl hvor du kan finne bøker oppført og diskutert av egenskapene.
Hva er den beste måten for deg å lære fra hva du er lesing?
Spør deg selv dette spørsmålet til å hjelpe deg med å utvikle en måte å arbeide med hva du lærer fra boken du leser. Det kan være et spørsmål om å ta noen notater på hvilke typer ord forfatteren bruker eller hvilke detaljer som han eller hun bruker til å opprette en effektiv scene setter. Eller det kan være mer komplisert. Når jeg var læring om flashbacks, prøvde jeg å finne ut hvor lenge du kan holde leseren i fortiden uten å miste spenningen i dag intrige. Så jeg tok Prince tidevann og gjorde et grovt utkast av det, teller ut hvordan mange kapitler og hvor mange sider Mr. Conroy viet til sin fortid og nåtid dag historien linjer. Jeg la også merke det leseren lært eller hva ble avslørt i hvert kapittel så jeg kunne få en følelse av hvordan han tempoet boken. Det er akkurat det gjort fornuftig å meg--for å opprette en visuell som kunne hjelpe meg forstå hele boken. Hva kan hjelpe deg med å forstå best hva en forfatter har gjort? Dette er viktig fordi det vil hjelpe deg med de siste tipset...
Ikke slå deg!
Leser er ikke nyttig hvis du bruker din tid marveling på hvor god en forfatter er og hvordan du "kunne aldri gjøre." Fokus på kritisk lesing og forståelse vil håndverket holde deg i å være en skribent prøver å lære fra en annen skribent tankesett. Snart vil du se at lese boken av en stor forfatter er typen som å undersøke en designer kappe. Hvis du ser nøye du vil se kappe har sømmer akkurat som andre kjole--det er bare at masker er mindre og utførelse uklanderlig så sømmene er ikke så innlysende. Mens du leser du også vil se utførelse bak kunst og Tillat deg selv muligheten til å forbedre din utførelse på samme måte. Og det er fortsatt mulig du "kunne aldri gjøre det", jeg kanne fortelle du sikkert vil du "aldri gjøre det" Hvis du ikke praksis, og å skrive!
© 2005 Sophfronia Scott
No comments:
Post a Comment