Hver uke jeg mottar et par emails fra personer som søker råd om hvordan å komme inn freelance copywriting. Mens det er ingen enkelt svar, og ingen svar som gjelder for alle, det er noen tips som jeg tror vil hjelpe de fleste mennesker gjør overgangen til freelance copywriting, og overleve de første månedene i det minste.
1) Investere i et nettsted
Det er den beste plassen for noen freelance annonsering copywriter eller website copywriter å starte å fork ut for et nettsted. Et nettsted er uvurderlig for når du kald ringe og email prospekter, du trenger å henvise dem et sted som gir dem mer informasjon. Hold ditt nettsted enkelt, inkluderer en portefølje side, legge til noen prøver av alle slags copywriting du har gjort, snakke om stedene du har jobbet, klienter som du har skrevet for, og inkluderer noen anbefalinger som du har mottatt. Kontroller at du ta med din adresse og kontaktdetaljer også, slik at folk ikke tror du er et fly-by-night operasjonen. Selvfølgelig, vondt det ikke for å ta et bilde enten. Hvis du ikke kan si mye om din erfaring, ikke si mye. Det ikke selv virkelig betyr noe hvis du ikke si noe. Husk, akkurat som noen annen form for annonsering copywriting, skrive om deg selv krever finesse kunst. Hvis du mangler erfaring, men du er sikker på du kan gjøre jobben, kan du være veldig smart i hva du ikke si, og de fleste folk vil lese den slik du hadde tenkt.
2) Ikke målet organer
Hvis du har aldri jobbet som en annonsering copywriter eller website copywriter før, ikke målet reklamebyråer og web design organer. De vet nøyaktig hva de er ute etter, så hvis du ikke har en portefølje, du ikke vil stå en sjanse. Administrere en uerfaren copywriter og kontrollere kvalitet tar mye tid, og introduserer risiko. De fleste byråer er for opptatt til å gi unproven copywriters en pause, selv om du er forberedt på å gjøre arbeidet på spec. mål slutten-klienter direkte.
3) Kalde kaller, kaldt anrop, kaldt anrop
En av de beste måtene å generere business i den første tiden er kaldt anrop potensielle slutten-kunder. Det er hardt arbeid og svært tidkrevende, men du kan generere noen svært potensielle kunder. For mer informasjon om kald-ringer, kan du ta en titt på http://www.divinewrite.com/coldcallingcopywriter.htm.
4) Bruke en database for kontakter & jobs
Uansett hvor du er i din karriere som freelance copywriting, trenger du en database over kontakter og jobber. Slag av en skalert ned verktøyet for CRM (Customer Relationship Management). Du kan bruke den til å spille inn alt! Spesielt navn, telefonnumre og detaljene for noen korrespondanse (spesielt telefonsamtaler). Jeg laget min egen database ved hjelp av Microsoft Access. Gå til http://www.divinewrite.com/downloads/contacts og jobs.mdb for å laste ned en 208 KB arbeider kopi gratis. Du trenger Microsoft Access 2000 til å kjøre den. Jeg er ingen ekspert i databasen, så det ikke er et kunstverk. Det vil sikkert komme i gang skjønt. (Tips: Når du bruker databasen, trykker du Ctrl +; for å angi dagens dato.)
5) Skrive noen eksempler
Hvis du er rettet mot bestemte kunder eller bransjer, ikke vær redd for å skrive noen eksempler og sende dem gjennom. Du kan tilby bitene uten omkostninger (alle liker noe for ingenting) eller på en rabatt, eller du kan bruke den som et insentiv til å registrere dem opp for fremtidig arbeid. Det kommer an på hvilken type arbeid og satsen av klienten. Det viktigste å huske er at det er nesten like god som en portefølje til de fleste potensielle kunder utvalgene.
6) Investere i en kontoer-pakke
Ikke bli lurt til å tro du kan håndtere kontoene manuelt (eller med Microsoft Excel). Selv om du bare har noen klienter, trenger du en riktig konto-pakke som MYOB eller Quicken (begge tilbyr småbedrifter versjoner). Du vil forstå hvorfor første gang du gjør din GST rapporter eller årlige avgifter. Faktisk, vil du forstå hvorfor uansett når du trenger å jage ned utestående fakturaer
7) Gi god service
Dette kan virke som en opplagt, men det er viktig å huske at "stor" innebærer forskjellige ting til forskjellige klienter. Mesteparten av tiden vil du arbeide med direkte klienter (ganske ofte oppstart bedrifter) og organer. Både setter pris på god service, men du kan definere det helt annerledes. Byråer stole på sine freelance copywriters å møte strenge krav (få jobben gjort godt, få det gjort på tid, ikke trenger å overskride budsjettet). De har slutten-klienter puste ned halsen, så pålitelighet som er like viktig som skriver kvalitet. Slutten-klienter, på den annen side, må en annonsering copywriter eller website copywriter som ser sin virksomhet slik de gjør, og kan formidle den visjonen. De vil sannsynligvis trenger mye veiledning også, spesielt hvis de bare starter ut selv. Hvis du kan hjelpe dem å forstå at copywriting er ikke bare om fortelle folk hva produkter og tjenester bedriften tilbyr; Det handler om å formidle fordelene ved de produkter og tjenester. En god reklame copywriter eller website copywriter vil kunne hjelpe sin klient tenke i form av fordeler i stedet for produkter og tjenester.
8) Forvent harde tider
Det første året eller to som freelance annonsering copywriter eller website copywriter vil være vanskelig. Det tar en stund å generere fart, og i denne perioden, vil du sannsynligvis finne deg selv lurer på Hvis du har gjort et riktig karrierevalg. Mens det er mulig å tjene seks tall hvert år, må du være tålmodig (slik at den ikke er ideell for nye eller tenkt foreldre eller noen med stor boliglån forpliktelser).
9) Ikke bruke for mye på trening
I min ydmyke mening, er ingen penger brukt læring bortkastet. Men må du veie opp avkastningen. Jeg vet ikke mye om hva copywriting kurs er tilgjengelige, men hvis de er dyre, jeg vil tenke to ganger. I min erfaring verdi de fleste klienter (være de byråer eller slutten-klienter) copywriting muligheten til over trening.
10) Vet du kan gjøre det
Tillit til dine evner copywriting er et must. Hvis du ikke er steinhard du kan produsere resultatene er klienten etter at du aldri kunne overbevise klienten. Husk at alle føles daunted på begynnelsen av en ny copywriting jobb. Det er alltid en bratt læringskurve i copywriting, og generelt ganske litt tidkrevende arbeid. Ikke falle i fellen av med fokus på hva du ikke vet, og hva du ikke har gjort.
Lykke og lykkelig skrive!
No comments:
Post a Comment