Noen gang ønsket en jobb hvor du kan tilbringe hele dagen, hver dag, skrive Smart og inspirerende prosa? ja? Vel ikke til å bli en freelance copywriter!
Misforstå ikke, det er en god jobb og for noen av oss er det en ringer som ikke vil bli nektet. Og du definitivt kommer til å skrive Smart og inspirerende prosa. Det er bare at du ikke gjør det hele dagen, hver dag. Faktisk, når du setter deg ned på slutten av dagen, og tror om hva du har gjort, er prosentandelen av tid som er brukt på å skrive overraskende lav.
Så hva gjør en freelance copywriter gjøre andre enn skrive kopi? Vel, i utgangspunktet, driver de en virksomhet. Denne artikkelen drøfter 11 daglige ritualer involvert med kjører en freelance nettsted copywriting eller annonsering copywriting business (annet enn skrive). Det har også noen tips for å utføre dem vellykket.
1) Sitere
Freelance copywriters tjene mange mestere. De vanligvis har mange klienter, og tilbringe litt av en bit av tid sitere for nye jobber. Når du siterer, beregner du hvor mye å ta betalt for jobben. For en freelance copywriter finnes det en rekke viktige faktorer som påvirker sitere. Du må ha noen måte å beregne nøyaktig tid. Vanligvis er den beste måten å oppnå dette flittig i din sporing. Hvis du vet hvor lenge tidligere utskriftsjobber har tatt deg, vil du bli mye mer trygg og nøyaktige beregningene. Du trenger å vite hvor mye tid du bruker ikke skrive (som du bør prøve å dekke så mye av dette som mulig). Du må ha en følelse for hva klienten er forberedt på å betale (er de en stor eller liten bedrift, hvor høyt de synes å sette pris på avskrift, etc.). Du trenger å vite hvor mye tar konkurrentene for samme. Må du forstå hva skiller deg fra konkurrentene. Du trenger å tenke på hvor dårlig du ønsker eller trenger arbeidet. Og, selvfølgelig, du trenger å anslå hvordan tidkrevende klienten vil være.
2) Å fremme forslag
Et tilbud er ikke det samme som et forslag. Et tilbud er vanligvis ligger i et forslag, men det er ikke samme. Når du sender et forslag for copywriting, er du markedsføring dine ferdigheter, din løsning, arbeidet ethic, kundeservice, forpliktelse og din erfaring. Du er i utgangspunktet rettferdiggjørende din pris, og du kan skille deg fra konkurrentene. Og det er ikke bare om hva du sier. Det er også hvordan du sier det, og hvordan du presenterer den. Alt om forslaget spiller en rolle i klientens beslutning! Hvis det er mulig, ta med ekstra nyttig informasjon. Bruke en tittelside, en tabell av innholdet, topptekster og bunntekster. Introdusere i begynnelsen og oppsummere på slutten. Ta med din pris, men kaller det en "investering", ikke en "kostnad". Vis klienten du har tenkt jobben sin gjennom ved oppsummerer sine krav. Disponer den foreslåtte løsningen. Og viktigst, gi klienten en klar oppfordring til handling ("hvor å herfra?").
3) Chasing vurderinger
Freelance copywriter er nesten aldri flaskehalsen i en copywriting jobb. I 99,99% av copywriting jobber er flaskehalsen gjennomgangsprosessen. De fleste kunder tar lang tid å se gjennom. Faktisk, må om lag en tredjedel av klienter bli bedt om minst én gang før de vil komme tilbake til deg med sine endringer. Det er ikke uvanlig at en en-dagers skriftlig jobb å ta en hel måned å nå logge av – eller lengre. Enkelte klienter vil sette anmeldelsen kopi på backburner for måneder (bare en annen grunn til å be om et innskudd før begynnelsen av arbeid)! Som et resultat, bruker freelance annonsering copywriters og nettsted copywriters mye tid på jakt etter vurderinger. Kontroller at du faktor forsinkelsen og chasing tiden i din anførselstegn som best kan du. Og alltid registrere hvilke klienter ta lang tid, slik at du kan være forberedt når diskuterer tidsfrister på den neste jobben.
4) Prosjekt planlegging og sporing
Uansett om du arbeider på store prosjekter eller liten, er prosjekt planlegging og sporing avgjørende. Du trenger å vite den nøyaktige statusen for alle varer i arbeid (tilpassing av tekst), og du må også være svært oppmerksom på hva som kommer, og hvordan du vil behandle den (planlegging). Hvis du gjør det riktig, bør du må bruke din sporing og planlegging verktøy flere ganger om dagen. Faktisk, skal de være hub av virksomheten. Tips: En god måte å spore copywriting prosjekter er å bruke en jobb (og kontakt) sporing databasen. Jeg laget min egen database ved hjelp av Microsoft Access. Gå til http://www.divinewrite.com/downloads/contacts og jobs.mdb for å laste ned en 208 KB arbeider kopi gratis. Du trenger Microsoft Access 2000 til å kjøre den. Jeg er ingen ekspert i databasen, så det ikke er et kunstverk. Det vil sikkert komme i gang skjønt. (Tips: Når du bruker databasen, trykker du Ctrl +; for å angi dagens dato.)
5) Regnskap
Utstede fakturaer, betalinger (og del betalinger), jage utestående fakturaer, innspillingen utgifter, administrere bankkontoer, å sette skatt aside… Alt tar mye tid. Ikke bli lurt til å tro du kan håndtere kontoene manuelt (eller med Microsoft Excel). Selv om du bare har noen klienter, trenger du en riktig konto-pakke som MYOB eller Quicken (begge tilbyr småbedrifter versjoner). Du vil forstå hvorfor første gang du gjør din GST rapporter eller årlige avgifter. Faktisk, vil du forstå hvorfor uansett når du trenger å jage ned utestående fakturaer
6) Å besøke klienter
Selv om underverkene av moderne e la en freelance copywriter avvikle ca 95% av deres arbeid, uten å forlate kontoret, er det noen ganger fremdeles en god idé å gjøre ting 'gammeldags' hvordan – spesielt hvis du forventer å arbeide med dem for mye. Riste hender og sette et ansikt til et navn. Og husk, alt om møtet gjenspeiler på deg og din bedrift. Som med forslag, tror om hva du si, hvordan du sier det, hvordan du presenterer. Alltid organiserer møtet med masse varsel, bekrefte dagen før møtet, være tidsnok, oppsummere møtet, og gi en oppfordring til handling. (Prøv å gjøre disse siste to begge på slutten av møtet og via e-post etter møtet.)
7) Office admin
Selv for en lav overhead forretninger som copywriting er det alltid noe! Endre telefon planer, oppgraderer/å reparere datamaskiner, Internett-tjenesten er nede, nettstedet ditt er midlertidig utilgjengelig, styrking av dine data lagring prosedyrer, du trenger nye cartridges… for skriveren eller faks blekk Kontoradministrasjon tar opp en overraskende stor del av dagen. Kontroller at du gir den. Dette betyr slik at tid til å gjøre arbeidet, og betraktning den tiden i din anførselstegn. Hvis du ikke gjør det, vil du være kontinuerlig arbeider i wee timer eller å tape penger.
8) Markedsføring strategi
Hvordan genererer du business? Kaldt anrop? (Se http://www.divinewrite.com/coldcallingcopywriter.htm). Nettsted? (Se http://www.divinewrite.com/articles.htm for mange website & SEO artikler). Nettverk? Muntlig? Gjenta bedriften? Etater? (Se også http://www.divinewrite.com/freelancecopywriting.htm for noen tips om å lykkes som freelance copywriter.) Uansett hva din strategi må du gi den tid som den fortjener. Det er en god idé å gjennomsnitt rundt en time om dagen for å tenke på og implementering av markedsføringsstrategi.
9) Bransjeundersøkelser
Hold deg oppdatert på de nyeste copywriting industri forskningen. Lese forskning på brukervennlighet, lesbarhet og lese organisasjonskartet (besøker http://www.useit.com eller http://www.goodexperience.com og abonnere på nyhetsbrev). Les på search engine optimization (se http://www.divinewrite.com/SEOCEO.htm eller prøv abonnere på et nyhetsbrev fra http://www.webpronews.com eller http://www.site-reference.com). Prøv å spore Hvordan endrer daglige språk (hva buzz ord for å bruke, hva buzz ord for å unngå, hvilke regler er blir oversett i snakkende engelsk, hvilke lyder gjør et positivt inntrykk på mennesker, osv.). Vite forskjellen mellom skriving for web kontra skriftlig for utskrift versus skrive for søkemotorer (se http://www.divinewrite.com/articles.htm for noen relevante artikler). Hvis du vil lage riper i overflaten, kan du bruke 10 minutter hver dag.
10) Saksområdet forskning
Enten det er nettsted copywriting eller annonsering copywriting, for å gjøre en god jobb, trenger du å vite mye om emne-materiale. Dette betyr at både bestemt kunnskap om klientens produktet eller tjenesten, samt mer generell 'domene' kunnskap. Klienter har en tendens til å ikke gi nok informasjon. Kontroller at du intervjuet dem grundig. Og la dem vite at du må sikkert å spørre flere spørsmål. Selv da, kan du finne deg selv gjør litt av uavhengig forskning. Internett er din frelser, men alltid kjøre informasjon av din klient før publisering. Når du sitere på en jobb, kan du prøve å finne ut hvor mange detaljer klienten vil kunne levere. Du kan selv ber dem å anslå hvor mye de vil forsyne (dvs. alt, de fleste, noen eller ingen). Dette er en god teknikk som det blir dem tenke dine krav mens samtidig å gi du noen ide hvor mye tid du vil bruke forskning.
11) Planlegging
I en viktig forbindelse er nettsted copywriting og annonsering copywriting ikke forskjellig fra noen annen form for skriving; planlegging er avgjørende. Ha mer spesifikke planlegging, se http://www.divinewrite.com/benefits.htm og http://www.divinewrite.com/webbenefitwriting.htm.
Happy skrive!
No comments:
Post a Comment