Disse dager, er det omfattende aksept for at et nettsted er en integrert del av markedsføringsplan for enhver bedrift. Likeledes, det er vanligvis akseptert at web kopi er en avgjørende del av enhver nettside. Men hvor mye web kopi er nok?
Det rene volumet av informasjon som er tilgjengelig på Internett er skremmende-ofte mot sin hensikt. Det er ca 550 milliarder dokumenter på nettet, og hver dag en annen 7 millioner legges. Ifølge en A.T. Kearney, publisering nettverket studie (April 2001), ta arbeidstakere så lenge prøver å finne informasjon som er at det koster organisasjoner $750 milliarder årlig!
Men folk fortsetter å bruke den. Informasjonsinnsamling er den vanligste bruken av Internett (American Express undersøkelsen, 2000). Og det synes arbeidsrelaterte søk er blant de vanligste, med 48% av folk som bruker Internett for å finne arbeidsrelatert informasjon, i motsetning til 7% som bruker magasiner (Lyra forskning, 2001).
Interessant, men besøker den gjennomsnittlige personen mer enn 19 nettsteder i hele måneden for å unngå informasjon overbelastning (Nielsen NetRatings i januar 2001).
Så hvordan kan du sikre at nettstedet ditt er en av de 19? Hvordan du gjør innholdet nyttig uten å gjøre det overveldende? Det er det denne artikkelen er about…
Jeg har skrevet flere artikler om hva du skal skrive på webområdet ditt for å gjøre det nyttig. (Se http://www.divinewrite.com/benefits.htm, http://www.divinewrite.com/webbenefitwriting.htm og http://www.divinewrite.com/webwriting.htm). Men det er bare halve kampen... Bedrifter trenger også å vite hvor mye å skrive. Her er 5 rask tommelfingerreglene for å bestemme hvor mye er nok.
1) Kjenn målgruppen din (leseren eller søkemotor?)
Tenk om du er rettet mot menneskelige lesere (potensielle kunder) eller søkemotorer. Dette må alltid være en din aller første spørsmål, som bestemmer svaret din tilnærming til innhold.
Generelt, tror menneskelige lesere mindre er mer. Søkemotorer, derimot, tror mer er mer (vel, mer eller mindre...). På mange måter kommer det ned til et spørsmål om kvalitet kontra kvantitet. Menneskelige lesere er interessert i kvalitet, mens søkemotorer er interessert antallet. Menneskelige lesere vil besvare deres spørsmål og gjøre det klart hvor du kan ha dem. Og de ønsker ikke å vasse gjennom mengder tekst. Søkemotorer vil en høy Ordtelling, full av relevante søkeord, og kort på diagrammer. (Se http://www.divinewrite.com/seocopy.htm for mer informasjon om hvordan du skriver for søkemotorer. Se http://www.divinewrite.com/SEOCEO.htm for en innledende artikkel på search engine optimization.)
Du må tenke nøye om publikum. I de fleste tilfeller vil det være en trade-off. En høy søkemotor rangering er viktig (eller i det minste fordelaktig) for de fleste virksomheter, så en glade medium er nødvendig. Følgende tips vil gå noen vei mot å gi denne balansen.
2) Gjøre det konsis
Si alt du trenger for å si, men alltid spør, "Kan jeg si det med færre ord?" Litterære verden kan bli imponert av komplekse skrive, men er ikke besøkende. Hold det enkelt, og holde det kort. Startsiden bør ikke være mer enn 1 skjermen lang. Besøkende må med andre ord, skal ikke bla. Etterfølgende sider kan være lengre, men prøver å holde dem til en maksimum på om lag 300-400 ord hver (ca. 1 bla). Mange mennesker vil fortelle deg at du også trenger 300-400 ord eller mer på hjemmesiden din for en god søkemotor rangering. Du ikke. Hvis du fokuserer på de rette søkeordene og generere mange koblinger til webområdet ditt, kan du oppnå en høy rangering uten å miste dine lesernes interesse ved utfylling
Tips: For de fleste bedrifter, en god tommelfingerregel er å gjøre det conversational. Gamle skolen forfattere og vil være forfattere motsette conversational kopiering; ikke lytte til dem. Med mindre du skriver for en old-school målgruppe, kan du gjerne skrive som folk snakker.
3) Et emne per side
På dette enige både lesere og søkemotorer. Ikke prøv og presse for mye informasjon på én side. For eksempel, i stedet for å prøve å detalj alle dine produkter på en enkeltside i produkter, kan du bruke siden å introdusere og summere din produktpakken, og deretter koble til en separat side per produkt. På denne måten innholdet vil være lettere å skrive, leserne vil ikke bli overveldet, og du vil kunne fokusere på færre nøkkelord (slik at søkemotorer vil få et klarere bilde av hva du gjør).
4) Gjøre det underoverskrifter
Ifølge en 1998 Sun Microsystems studie er lesing fra en skjerm 25% saktere enn lesing fra papir. 79% Av brukerne skanning lese resultatet når online. Sørg derfor for at du plass til skanning. Bruk overskrifter og underoverskrifter. Markere viktige ord og inndelinger. Bruke punktlister og nummererte lister. Du kan bruke tabeller. Bruke statistikk. Bruke meningsfylt rykke inn. Bruk korte setninger. Viktigst, være konsekvent i din bruk. Oh... og følg reglene 2 og 3 ovenfor.
5) Bruk en enkel menystruktur
Prøv å holde din visuell meny (hjem, om oss, kontakter, produkter, tjenester, etc.) til maksimalt ca 10 elementer (5-8 er ideelle). Hvis du har for mange alternativer, nettstedet vil virke ustrukturert og at brukerne vet ikke hvor du skal begynne. For at en besøkende til å komme tilbake til webområdet ditt, trenger de å føle deg komfortabel når de er der. De trenger å vite hva du kan forvente. Hvis de ikke kan identifisere enhver logikk i din menystrukturen, vil de alltid føler tapt. Dessuten, vil denne mangelen på strukturen gjenspeile dårlig på virksomheten din.
Internett kan være en utrolig kostnadseffektiv form for kampanjen, fordi kostnadene per ord å publisere er så lav. Ikke bli lurt til å tro at mer er mer bare fordi det koster mindre. Målgrupper – selv søkemotorer – vil ikke ha alt; de vil bare bruke nok.
Happy skrive!
No comments:
Post a Comment